Svenskt mode och verksamma influencers

Svenska modeskapare har alltid haft en speciell plats på den internationella scenen. Lars Wallin, Bea Åkerlund och Filippa Knutsson är några av dem som blivit erkända och med det fått stora framgångar utomlands. En av moderådets funktion är att lyfta den svenska modeindustrin så den gör ett avtryck på internationell nivå.

De har länge funnits flera förklaringar varför svenskt mode sticker ut. I Sverige har på kort tid en stor grupp av så kallade mode influencers uppståt. De gör indirekt sitt bästa med att sprida och hylla det svenska modet. Detta fenomen har lyfts fram i media på sistone, bland annat har Harpers Bazaar en bra artikel om flera svenska Instagram influencers. Där fick de ge sin pesonliga åsikt om svenskt mode. Även Elle har gjort en liknande vinkling och hyllar några utvalda.

Någon samstämmig bild av vad som gör att den svenska stilen sticker ut, är det svårt att hitta. Finns lika många olika åikter om den som dessa personer har plagg i sin garderob. Men många benämner den svenska stilen som rätt så minimalistisk och tillförlitlig, med mycket svart och grått. En annan röst är att närheten till naturen ger en extra dimension av inspiration och lugn. Samtidigt så är årstidernas stora växling, dvs från en relativt varm sommar till mörk och kall vinter, något flera menar att denna konstrast ger fler möjligheter till vad man har på sig och hur man ser ut beroende på årstid.

När det kommer till specifika svenska modebolag så är återkommande designers som nämns Acne Studios, Our Legacy, Filippa K och Rodebjer. Acne Studios verkar vara en favorit, de har en klassisk stil men ändå med en kaxig och lekfull framtoning.

De var också eniga om att framväxten av deras slag har möjliggjorts av teknik- och bredbandsutvecklingen. Antalet mobiloperatörer är på rekordnivå och de mobilabonnemang de erbjuder blir bara billigare, snabbare och har mer surf än tidigare. Även faktumet att alla mobiltelefoner har numera väldigt bra kameror har bidragit till att många mode influencers i Sverige kan hålla hög nivå på sina bilder av sitt skapande. Det är inte bara gott om megapixlar men även ljussättning och andra finesser som gör att gemene modebloggare har samma förutsättningar som tidigare endast en proffsfotograf hade. Alla kan ta riktigt bra bilder och ladda upp dem omedelbart till Insta eller Tiktok. Mixen av teknik och mode är en intressant symbios där den ena möjliggör och låter den andra spridas och inspireras. Även svenska operatörer flörtar med målgruppen och har popkonst referenser, så kallade memes i sin kommunikation. Halebop är en av dem, som lekfullt använder memes föreställande Drake. Vem hade kunnat föreställa sig detta. Vilka spännande tider vi lever i.